Nieuws
Genomineerden over innovatie
De ANKO Ondernemersaward gaat in april 2021 naar een van de drie genomineerde kappers: Nero de Boer, Leander Grotenhuis of Ferry Loeve. Zij werden door de awardcommissie geselecteerd omdat zij uitblinken in innovatie, onderscheidend vermogen, duurzaamheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen en/of creativiteit. De genomineerden vertellen in ANKO Kapperszaken wat zij doen op het gebied van een van die vijf pijlers. Dit keer: innovatie.
Leander
“Als mensen voor het eerst in de zaak komen, is alles nieuw en verrassend voor hen. Maar na een half jaar vinden ze alles heel normaal. Daarom verander ik regelmatig iets in de salon. Van iets heel kleins – zoals een ander koekje bij de koffie – tot iets groters. Zo vervangen we ieder seizoen het grote doek dat in onze waslounge hangt. Heel simpel, maar het maakt altijd indruk. Dit ‘wauw-gehalte’ moet er in mijn ogen altijd zijn.
Voor mij draait innovatie om beleving, ontspanning en empathie. Inspiratie hiervoor haal ik onder meer uit het lezen van marketing- en managementboeken en het luisteren naar podcasts. Zo kom ik op ideeën als de oprichting van ons Hair Experience Center: hier kunnen zzp’ers, kleine mkb’ers en leveranciers elkaar maandelijks ontmoeten om te netwerken en te praten over vaktechnieken, nieuwe producten en problemen waar ze tegenaan lopen. Dit kan ook in de groepsapp die hiervoor in het leven is geroepen. Zo sta je er als kapper nooit alleen voor.
Ik geloof dat je met empathie extra onderscheid kunt maken en betrokkenheid kunt creëren. Zo hebben we voor onze salon vijf kaarten laten ontwerpen: voor de geboorte van een jongetje en een meisje, met een beterschapswens, felicitaties of om iemand te condoleren. Wanneer zoiets bij een klant speelt, schrijven we er met de hand een persoonlijke boodschap op – zonder logo of een commerciële achtergrond – en sturen zo’n kaart op. Zo laten we zien dat we aan iemand denken en meeleven. Een mooie manier om te zorgen voor een stukje verbinding met je klanten.
Overigens vind ik de innovatie van het team minstens zo belangrijk. Zij krijgen volop ruimte voor training en ontwikkeling. Ik ben mijn teamleden enorm dankbaar voor hun inzet en ondersteuning. Ik verdien deze nominatie alleen omdat er een sterk team achter mij staat.”
Nero
“In onze branche moet je je blijven ontwikkelen en vernieuwen. Zeker in deze coronatijd. Niemand weet hoe lang de anderhalvemetersamenleving standhoudt, maar ik vrees dat deze situatie niet zomaar voorbijgaat. Ik heb hierop ingespeeld door de huur van de salon in Ermelo op te zeggen en een groter pand te zoeken. Met de stoelen drie meter uit elkaar, maar wel een gezellige sfeer. Een flinke investering en een gedurfde stap, maar het heeft me veel nieuwe klanten opgeleverd.
In Harderwijk huur ik met twee andere ondernemers een groot pand met een shop-in-shop-principe: woninginrichting, kleding en onze barbershop. Een praktisch concept waarbij we de kosten delen en elkaar versterken. Klanten van de ene zaak zien meteen wat de andere twee te bieden hebben: dat levert voor ons allemaal voordelen én leuke reacties op.
Daarnaast trekken we aandacht met onze Dodge pick-up. Een echte eyecatcher waarmee we naar evenementen gaan om mensen te knippen. Ook dit zorgt voor superleuke reacties. Jammer dat ‘ie nu noodgedwongen stilstaat, maar zodra het kan, gaan we er weer mee op pad. Ook plannen we dan weer een evenement voor klanten, zoals mama-avonden en het ‘schoolreisje’ dat we drie jaar geleden hebben georganiseerd. Hierbij gingen we met een bus langs onder meer een schietbaan en de grootste bierwinkel van de Benelux, met aansluitend een barbecue. Het is leuk om iets terug te doen en klanten hebben het er nog steeds over.
Een andere vernieuwing is het softwarepakket dat ik voor kappers heb ontwikkeld. Bedoeld voor het klantenbestand, het maken van afspraken en de administratie. Inclusief zaken als ziekteverzuim en vakantiedagen van medewerkers. Het programma houdt alles bij: aan het eind van de maand maak je een uitdraai voor de boekhouder en heb je er zelf geen omkijken meer naar.
De leuke reacties op dit soort vernieuwingen motiveren me. Ik zeg altijd: je moet 1.000 ideeën hebben. Als er maar eentje slaagt, is het al een succes.”
Ferry
“Onder innovatie versta ik verandering, verbetering en vooruitlopen. Heel belangrijk, wat mij betreft. Je moet continu blijven kijken naar wat de klant wil en hoe je jouw service kunt verbeteren. We zijn in een vroeg stadium gestart met social media en dat werpt echt zijn vruchten af. Mede hierdoor zijn we snel gegroeid.
We heten niet voor niets Het Haartheater: al onze stylisten verdienen een podium. En juist nu moet je je gezicht laten zien. Volg andere kappers op Instagram en TikTok, kijk wat zij delen met de wereld en wat hiervan bij jou past. Probeer zelf ook zoiets en bekijk wat de reacties zijn. Zo zie je vanzelf wat succes heeft. Op deze manier kun je een verbinding aangaan met volgers, laten zien wat je doet en welke producten je gebruikt én vragen van volgers beantwoorden. Het kost tijd, maar het levert veel op. Ook zijn social media ideaal als je bijvoorbeeld een leeggekomen plek wilt invullen met een nieuwe afspraak: een berichtje hierover is zó gepost.
Online laat ik me inspireren door Bixie, Behind the Chair en Edwards & Co. Het is leuk en leerzaam om op deze manier contacten met andere haarstylisten te onderhouden. Zo ontmoet je bijzondere mensen en ontstaan mooie samenwerkingen en nieuwe ideeën.
Zelf wil ik ons gebruik van social media naar een nog hoger plan tillen. Ook gaan we ons richten op advies op dit vlak, om anderen te helpen bij de inzet van social media voor hun bedrijf. We zijn trainingen aan het inplannen waar je leert om nog mooiere foto’s te maken en wat wel en juist niet werkt.
Ik help andere stylisten graag bij hun groei en ben niet bang om een kijkje in onze keuken te geven. Delen is vermenigvuldigen wat mij betreft.”
In de vorige editie van ANKO Kapperszaken vertelden Ferry, Leander en Nero hoe zij maatschappelijk verantwoord overnemen.
